Recensie: Conflict

Titel: Conflict
Auteur: Susan Moonen
Uitgever: De Crime Compagnie
Verschenen: 2013
ISBN e-book : 9789461091093

Dit boek heb ik mogen lezen voor de Crime Compagnie.

Lotte en Eva zijn al hartsvriendinnen vanaf de kleuterschool. Lotte is getrouwd met Niek en heeft twee dochters. Eva werkt bij een bank en woont samen met Johan, een makelaar in onroerend goed. De vriendschap tussen Eva en Lotte lijkt onverbreekbaar. Maar dan worden in Ravenstein, het stadje waar ze wonen, op brute wijze vrouwen vermoord. De ontzielde lichamen zijn gemarteld en de lompheid van de verkrachtingen is ongekend.
Eva krijgt al snel een vermoeden wie de dader is. Ze verzet zich tegen de waarheid maar de feiten stapelen zich op. Wat moet ze met deze vermoedens doen? En hoe kan ze haar vriendin Lotte beschermen?

Conflict bestaat uit korte hoofdstukken waarin het verhaal vanuit verschillende perspectieven wordt neergezet. De moordenaar en Eva vertellen het verhaal in de ik-vorm en zo nu en dan wordt er ook vanuit andere personages geschreven in de derde persoon.
Het boek begint met een heftig stuk dat geschreven is door de moordenaar. Voor mijn persoonlijke smaak was me dit te gruwelijk beschreven. Niet iets wat me echt ligt dus. Dit blijft ook zo in in de andere stukken waar de moordenaar aan het woord is. Wel vond ik het goed dat je als lezer een kijkje kon nemen in het verknipte brein van deze persoon. En zo iets meer te weten komt over zijn motieven en achtergrond.
In het boek zijn de delen waar de moordenaar aan het woord is cursief gedrukt.

Eva schrijft haar verhaal ook in de ik-vorm. Ze komt over als een vlotte zelfverzekerde vrouw die erg in de war is over alles wat er om haar heen gebeurt. Haar relatie met Johan staat onder druk en nu voelt ze ook nog eens iets van verliefdheid voor een collega. Bovendien krijgt ze het idee dat ze weet wie de dader van de gruwelijke moorden is. Genoeg dus voor een aangrijpend verhaal maar helaas kon het me als lezer niet echt raken en voelde ik me ook niet betrokken bij Eva. Het stoorde me tijdens het lezen dat ze vrij makkelijk iemand kon verdenken. Al  kwamen er later wel steeds meer aanwijzingen die haar vermoedens ondersteunden.
Eva moet in het boek moeilijke keuzes maken, zoals wat ze met haar relatie en vermoedens aan moet. De antwoorden hierop waren echter niet heel verrassend.

Het is jammer dat de schrijfsstijl me niet echt kon raken waardoor het boek me ook niet zo kon boeien . De schrijfstijl komt zo nu en dan wat gekunsteld over en is soms wat te uitvoerig naar mijn smaak.

De schrijfster laat in het boek merken dat Eva haar overleden vader nog altijd mist. Deze stukjes raakten me wel en dit vond ik ook erg mooi gedaan. De extra twist die ze hieraan geeft, in combinatie met een opmerkelijke gave van een van de personages, vond ik echt wat toevoegen aan het boek.

Ik geef het boek 2,5 sterren.
En dat meningen kunnen verschillen blijkt wel uit het feit dat collega-blogger Boekverslaafde het boek 5 sterren gaf

Labels: ,