Boekpresentatie De Top

Eind maart is er in Den Haag de grootste top die ooit in Nederland georganiseerd is. Naar de Nucleaire Security Summit komen 58 wereldleiders, 5000 delegatie leden en 3000 journalisten.
In deze periode komt een groot deel van Nederland op zijn kop te staan, om maar een paar dingen te noemen:

De veiligheidsmaatregelen om deze top veilig te kunnen laten verlopen zijn ongekend. Om eens wat maatregelen te noemen:

Over dit actuele gegeven gaat het nieuwe boek van Monique Koemans dat, hoe kan het ook haast anders, "De Top" heet. Net als in haar debuut 2013 laat zij in De Top zien dat ons gevoel van veiligheid slechts een illusie is.
Monique Koemans, zelf wonend in Den Haag, is schrijver, criminoloog en historicus. Zij promoveerde op de Nederlandse veiligheids utopie en werkte als journalist bij onder andere Het Parool en Weekbladpers. Het veelbesproken boek 2013 speelde rond de inhuldiging van koning Willem-Alexander.

Vandaag op 4 maart 2014, slechts enkele weken voor de Top daadwerkelijk plaatsvindt, werd haar boek gepresenteerd. Heel passend in Scheveningen, op een locatie die ook in het boek voorkomt.
Voor de Xander leesclub ga ik het boek lezen en was ik uitgenodigd om bij de boekpresentatie aanwezig te zijn. Jeroen, mijn man, was ook mee voor de gezelligheid en om weer wat mooie foto's voor mijn blog te maken.
Het was leuk om kennis te maken met Marieke en Soraya van Xander Uitgevers met wie ik tot nu toe alleen nog via de mail contact had gehad. Gezellig was het ook om te kletsen met Charlotte, Mike en Coenraad die het boek ook gaan lezen voor de Leesclub. Na de boekpresentatie is er ook een groepsfoto van ons gemaakt. Nu maar hopen dat ik er een beetje goed opsta...

Deze razende reporter was niet zo scherp vandaag, omdat ik me niet zo goed voelde maar ik heb genoeg opgepikt om toch iets over het gebeuren te kunnen schrijven.
Na een mooie speech overhandigde de uitgever van Monique Koemans haar symbolische het eerste exemplaar. De auteur was duidelijk onder de indruk van de lovende woorden en wist ineens niet zoveel meer te zeggen. Daarna gaf zij duidelijk geëmotioneerd het eerste exemplaar aan haar moeder. Het was een warm en oprecht moment dat me raakte en indruk maakte.
Na een korte terugblik op het schrijven van het boek, werd de auteur vervolgens op een ontspannen en leuke manier geïnterviewd.

Zoals ik al eerder in een verslag gedaan heb zal ik een lijstje maken met wat punten uit de speech en het interview.


Na het interview kon bij een hapje en een drankje gezellig nagepraat worden en dat hebben we zeker gedaan. Iedereen van de leesclub had zin om aan het boek te beginnen. Niet zomaar een boek want we kregen een gesigneerd exemplaar mee naar huis.

Vóórdat de Top begint wil ik dit boek gelezen hebben. Het is nu heel actueel en speelt zich af in de omgeving waar ik woon. Bovendien heb ik ook 2013 gelezen en dat boek vond ik erg leuk.
De Top gaat over enkele weken plaatsvinden en hopelijk gaat er niets engs gebeuren, maar het is wel leuk en spannend om te gaan lezen wat er zou kunnen gebeuren.

Labels: ,