Recensie: Het midden van nergens

Uitgever: LetterRijn
Verschenen; mei 2014
ISBN:
9789491875038 (ebook)
Leeftijd: Young Adult

Met een overtuigend verhaal, een prettige schrijfstijl en een hoofdpersoon die de lezer weet te raken heeft Yvonne Deinert een indrukwekkend debuut neergezet.
De 15 jarige Pasca heeft het gevoel dat ze er thuis niet meer toe doet, sinds haar broertje Luc geboren is. Haar ouders hebben alleen een goed woord voor haar over wanneer ze op Luc past of goede cijfers op school haalt. Haar hartsvriendin Donja keuren ze al bij voorbaat af omdat die gothic is en zich ook zo kleedt. Geen haar op haar hoofd die er aan denkt om haar ouders te vertellen dat ze zich ook in gothic kleding prettig voelt en met Donja naar feesten gaat.
Op een dag ontdekt ze tijdens het shoppen met Donja een amulet die perfect bij haar eigen kledingstijl past en haar een goed gevoel over zichzelf geeft. Zonder dat ze het beseft is dit het begin van een paar hectische weken die haar leven voor altijd zullen veranderen. De amulet leidt tot een bijzondere ontmoeting met de oude vrouw Geertje en tot een confrontatie met iemand die erg belangrijk voor haar is. Pasca gaat in deze weken op zoek naar haar eigen identiteit en raakt verwikkeld in spannende situaties. Zo wordt ze verliefd op een wel heel foute jongen, ontstaat er ruzie met Donja en neemt ze een besluit met ingrijpende gevolgen.

Als leuk extra heeft het boek een eigen Spotify playlist met muziek die aansluit op de gebeurtenissen in het boek. Bij ieder hoofdstuk zijn drie nummers gezocht die aansluiten bij de gebeurtenissen en sfeer binnen dat hoofdstuk.

Ook is er een boektrailer die de sfeer en inhoud van het boek erg goed weergeeft:

Pasca vertelt in het boek haar verhaal zoals zij de wereld om haar heen ziet en beleeft. Op deze manier komen de emoties en gevoelens van Pasca levensecht over. Haar mening hoeft immers niet de juiste te zijn en haar keuzes zijn misschien niet altijd even slim. Maar ze weet de lezer ervan te overtuigen dat dit is wat ze moet en wil doen. Het is maar al te duidelijk dat ze niet het gevoel heeft dat ze met haar ouders kan praten over wat ze wil en wat belangrijk voor haar is.

Dat haar ouders haar niet begrijpen en haar eigen keuzes niet accepteren zal zeker herkenbaar zijn voor Young Adult lezers. Maar ook voor ouders is het een mooi boek om te lezen. Als moeder van drie Young Adults kan ik zeggen dat ik ze inderdaad niet altijd snap. Soms lijken ouders en hun tieners werkelijk van twee verschillende planeten te komen. In het midden van nergens las ik het boek door de ogen van Pasca. En eigenlijk kon ik haar emoties en acties goed begrijpen zelfs als ze daar mensen verdriet mee doet. Er waren momenten in het boek dat ik haar wel door elkaar wilde schudden om haar op een ander moment weer te willen troosten. Maar ze riep vooral bewondering bij me op voor de manier waarop ze vecht voor haar overtuiging

Een verhaal met een goede opbouw
Stap voor stap komt Pasca dichter bij het besluit om haar eigen keuzes te gaan volgen. Wanneer ze thuis iets stoms doet en haar ouders niet meer onder ogen kan komen, is het voor haar duidelijk. Ze moet wegwezen en op zoek naar een plek waar ze eindelijk zich zelf kan zijn. De twijfels die ze hier over heeft worden mooi beschreven net als de reden waarom ze toch doorzet. Dit is duidelijk een keerpunt in het verhaal waarna ze in een aantal moeilijke situaties terecht komt. Een deel daarvan is voorspelbaar voor de lezer, maar absoluut niet voor Pasca want anders zou ze wel anders gehandeld hebben. Pasca en haar verhaal waren voor mij heel geloofwaardig en wisten daardoor mijn hart te raken.

Het einde van het verhaal vind ik erg mooi. Het is fijn om te lezen hoe Pasca en haar ouders moeite doen om elkaar tegemoet te komen en dat ze, ondanks hun verschillende meningen, bereid zijn om elkaar de ruimte te geven. Natuurlijk gaat er in het leven van Young Adults vaak van alles mis en loopt het slecht af. Maar keuzes, zelfs verkeerde keuzes, kunnen ook tot iets goeds leiden.
Zowel voor Young Adults als voor hun ouders vind ik dat een positieve boodschap.

Tot slot nog een klein fragmentje uit het boek: