Recensie: De Campus

Niet een echt spannende thriller maar wel een prettig lezend en vlot geschreven verhaal
De natuur van Canada oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op rechtenstudente Cleo. Ze aarzelt dan ook geen moment wanneer ze de kans krijgt om voor vijf maanden te studeren aan de University of Alberta in Canada. Haar overbezorgde vader probeert haar tegen te houden. Hij vindt haar te jong en onervaren om zich in haar eentje te redden in een vreemd land. Cleo heeft er alle vertrouwen in en ziet uit naar vijf maanden van vrijheid waarin ze eindelijk haar eigen gang kan gaan.
Cleo maakt al snel vrienden en heeft het aanvankelijk prima naar haar zin, tot een van haar docenten zelfmoord pleegt. De politie zoek daar in eerste instantie niets achter, totdat ook de assistente van de overleden docent op gruwelijke wijze wordt vermoord. De politie start een onderzoek en de sfeer op de campus wordt grimmig.
Wanneer de politie een vriend van Cleo arresteert gaat ze op onderzoek uit om zijn onschuld te bewijzen. Hierdoor brengt ze zich zelf niet alleen in de problemen maar ook in gevaar en het is nog maar de vraag of zij haar Canadese avontuur zal overleven.


De Campus is het tweede boek van Nathalie Pagie. Haar debuut De toneelclub verscheen in 2014 en kreeg veel lovende recensies. Ook ik heb erg genoten van de toneelclub en zag uit naar haar volgende boek.

De proloog van het boek weet je als lezer direct nieuwsgierig te maken. Het begint met een spannend fragment uit het laatste deel van het boek.
Hierna begint hoofdstuk 1 waarin Cleo haar familie gedag zegt en naar Canada vertrekt. Het enthousiasme van Cleo over het feit dat ze vijf maanden op eigen benen gaat staan in een land waar ze weg van is spat van de pagina's af. Terwijl ook duidelijk wordt dat ze het wel moeilijk vind om haar zusje Florentine bij haar strenge vader achter te laten. In de loop van het boek blijkt dat hun gezin veel meegemaakt heeft en dat er geheimen zijn waar Cleo niets van af weet. Het verhaal van Cleo en haar familie vind ik eigenlijk boeiender dan het verhaal over de moordzaak en het onderzoek van Cleo.

Na deze goede start van het boek verwachtte ik flink wat spanning, maar die voelde ik helaas niet tijdens het lezen. Wel was ik benieuwd naar een aantal ontwikkelingen en personages. Redelijk snel had ik een verdachte in mijn hoofd wat achteraf ook bleek te kloppen. Nu is dat geen punt want het blijft afwachten tijdens het lezen of je gelijk hebt.
Wat ik jammer vind is dat ik niet echt betrokken raakte bij Cleo of haar onderzoek. Cleo wist mij niet overtuigend duidelijk te maken waarom ze zo met de moordzaak bezig was. Een aantal van haar acties vond ik dan ook niet geloofwaardig.

Toch is het een fijn boek om te lezen. Nathalie Pagie heeft een prettige en vlotte schrijfstijl. Ze weet het leven van een uitwisselingsstudent goed neer te zetten. Het feesten, de examens, de vrijheid en het contact met studenten uit de hele wereld. Ook de beschrijvingen van Canada zijn prachtig. Je ziet het land echt voor je.
Kortom, een echt spannende thriller vond ik het niet maar wel een prettig lezend en vlot geschreven verhaal.
Boekgegevens
Titel:De Campus
Auteur:Nathalie Pagie
Uitgever:Meulenhoff Boekerij
Verschenen:mei 2014
ISBN:978-90-225-6778-4
 

Labels: ,