Is Elly's Choice het antwoord waar de boekenwereld op wachtte?

Gisteren werd in een prachtig gebouw in het Vondelpark in Amsterdam op grootse wijze "Elly's Choice" aan de wereld gepresenteerd. In mijn vorige blog heb ik er al iets over geschreven en hierbij het beloofde vervolg.

Volgens Geneviève Waldmann is "Elly's Choice" het antwoord waar de boekenwereld op wachtte. Vol enthousiasme en overtuiging legde zij het concept van dit online boeken abonnement uit. Er werden aansprekende filmpjes getoond en ook een aantal auteurs, waaronder Saskia Noort, kwamen aan het woord.
Hoewel het erg interessant was wordt het te lang om hier het hele verhaal te vertellen. Dus heb ik een aantal punten er uit gehaald om over te schrijven.

Missie Elly's Choice
Het doel is om de markt voor ebooks te versnellen en verbreden door een goedkoop, toegankelijk en legaal online boeken abonnement aan te bieden. En tevens een community waar lezers en auteurs elkaar kunnen ontmoeten.
Hiermee willen zij niet alleen de fanatieke lezers bereiken en binden maar juist ook nieuwe lezers aantrekken.
Om dit doel te bereiken wordt er samengewerkt met nieuwe partners zoals CheapTickets (die een gratis maandabonnement aanbieden) en Samsung. (Deze combineert de aanschaf van sommige types met een abonnement). Samsung demonstreerde ook dat ze een verbeterde leesweergave heeft op haar apparaten.
De doelstelling van Elly's Choice is dat er 100.000 abonnees zullen zijn aan het einde van het eerst jaar.


Wie is Elly? En wat is haar doelgroep?
Elly is een virtuele dame, maar er heeft wel echt iemand model voor haar gestaan.
De doelgroep is iedereen, maar het aanbod is toch erg gericht op vrouwen. Tachtig procent van de lezers is namelijk een vrouw. Het aanbod bestaat op dit moment uit veel thrillers en romans maar zal nog uitgebreid gaan worden.

Wat bied een jaarabonnement?

Een jaarabonnement kost €35,88. Hiervoor krijg je

Elly's Choice druk besproken
Vandaag was er op diverse plaatsen veel aandacht voor Elly's Choice. Ik zag onder andere artikelen van boekbloggers, een krantenartikel en hoorde gisteren op weg naar huis al over het nieuwe concept op de radio.

Naar mijn idee zijn de eerste reacties positief, al zijn er ook wat kritiek punten gegeven.
Het feit dat het legaal en goedkoop is heb ik vaak als pluspunt naar voren zien komen. Net als het feit dat het wel heel verleidelijk is om per maand zoveel boeken aan te schaffen.
Op de naam kwam ik wat kritiek tegen. Een aantal mensen vond het jammer dat het een Engelse naam is voor een Nederlands product.
Ook waren er mensen die echt geen 5 maanden willen wachten op een bestseller of die het aanbod niet konden waarderen.

Mijn mening
Persoonlijk vind ik het een erg goed initiatief. Op deze manier kun je voor weinig geld véél mooie boeken kopen en een mooie verzameling ebooks aanleggen. Het stimuleert ook om eens iets anders uit te proberen en nieuwe auteurs te ontdekken. En als er wat boeken bij zitten die ik al heb of minder interessant vind blijven er nog genoeg over om het abonnement toch de moeite waard te maken.
De enige reden dat ik nog twijfel is omdat ik al veel boeken lees om te recenseren en ook nog een leuke stapel gekochte en ongelezen boeken heb liggen.

Laat eens weten hoe jullie er over denken en of Elly's Choice inderdaad het antwoord is waar we op zaten te wachten...

Labels: