Recensie: Palmen in de Sneeuw

Palmen in de sneeuw is het debuut van Luz Gabás, waarover ze zelf zegt:
In 1953 emigreerde mijn vader naar Guinea, het land van palmbomen, okerkleurige aarde en sterke mannen. Zijn avonturen daar waren de inspiratiebron voor deze roman. Hij was pas 24 en besloot, zoals zoveel Spanjaarden, zijn vaderland te verlaten om zijn fortuin te zoeken in de tropen, in een magische wereld die niet de zijne was, maar die hij daarna niet meer uit zijn gedachten kon krijgen. Altijd als hij foto's bekeek uit die tijd, werd hij weer verliefd op die herinneringen, op de passie van het volk, op de geur van de cacao, op de intens zwarte huidskleur van zijn vrienden die zelfs de tijd niet uit zijn geheugen kon wissen.

Geschiedenis en fictie vormen samen een meeslepend verhaal
De personages, en de emotionele gevoelens die ze te verwerken krijgen in deze roman, zijn fictief. Maar de avonturen van de Spaanse kolonisten die jaren van hun leven ver van hun geboorteland doorbrachten is gebaseerd op echte feiten (achter in het boek is een uitgebreide bronvermelding te vinden).
Luz Gabás neemt je mee naar het Guinea uit de verhalen van haar vader en dompelt je onder in de smeulende sfeer die op het eiland leeft. Het is een reis in de tijd naar een betoverd eiland waar helaas ook veel misstanden zijn. Je beleeft een stukje geschiedenis en ervaart de persoonlijke verhalen van de kolonisten en de oorspronkelijke bewoners.

Onmogelijke liefde
Het verhaal begint met een hartverscheurend afscheid in het verleden op het eiland maar tussen wie weet je nog niet.
Dan maak je in 2003 kennis met Clarence, dochter en kleindochter van kolonisten. Haar familie reageert net zo op het verleden als de vader van Gabás. Wanneer ze een brief uit die tijd in handen krijgt waarin staat dat ze misschien een halfbroer heeft gaat ze op onderzoek uit. Ze wil weten wat voor familiegeheimen er zijn en wat er in het leven van haar vader gebeurd is.
Het tweede hoofdstuk start in 1953 waar de lezer kennis maakt met de broers Kilian en Jacobo die Spanje verlaten om op de cacaoplantages te gaan werken. Jacobo is er al eerder geweest maar voor Kilian gaat er een wereld open en hij heeft moeite met aanpassen. Nu blijkt ook het verschil tussen de broers. Jacobo voelt zich verheven boven de inlandse bevolking en wil vooral feesten en geld verdienen. Kilian voelt zich juist betrokken en vat een hopeloze liefde op voor een inlandse vrouw.
Het is een indringend en mooi verhaal dat neergezet wordt, wat stopt bij het trieste afscheid. Pas als Clarence verder komt met haar onderzoek en beetje bij beetje ontrafelt wat er gebeurd is kom je de afloop te weten. Clarence stelt zich dan de vraag of ze dit geheim wel had moeten bloot leggen. Iets om ook als lezer over na te denken.

Pakkende schrijfstijl
De schrijfstijl roept sfeer op en schildert als het ware een film die je in gedachten kan afspelen. Er wordt heel uitgebreid beschreven en verteld, soms iets te zodat je aandacht even inzakt.
Het boek wilde ik lezen omdat ik zag staan dat het werd aangeraden voor de lezers van Maria Duenas en Julia Navarro. Twee auteurs die ik ontzettend mooi vind schrijven en waarvan ik een bladzijde weleens twee keer lees omdat ik zo van de schrijfstijl geniet. Wat mij betreft kan ze aan deze auteurs (nog) niet tippen maar heeft ze wel een indringende en fijne schrijfstijl. Er zijn momenten in het boek waar ik dit wel even zag. Het is zeker een auteur om in de gaten te houden.

Palmen en sneeuw
De titel is erg mooi gevonden en wordt in het boek duidelijk gemaakt. Het gaat om twee totaal verschillende werelden die elkaar ontmoeten. Palmen en sneeuw gaan niet samen en dat blijkt als de kolonisten uiteindelijk moeten vertrekken. Vanuit alle kanten en emoties wordt het onafhankelijk worden van het eiland uitgelicht. Personages die je hebt leren kennen geven hun gevoel en gedachtes hierover. Dit levert een scala van emoties die de personages beleven. Dit roept tijdens het lezen begrip en meeleven op maar ook afkeer en onbegrip.

Het verhaal in het verleden sprak me het meeste aan en vond ik ook qua opbouw en geloofwaardigheid het beste in elkaar zitten. Bij de ontknoping waren er net iets te veel toevalligheden.
Wat niet wegneemt dat dit een mooi boek is waarin geschiedenis en fictie samen een meeslepend verhaal vormen vol passie en levendige personages.

Titel:Palmen in de sneeuw