Panels en signeren op het Gala van het Fantastische boek

Zaterdag 7 februari werd voor de eerste keer Het gala van het Fantastische boek georganiseerd.
Op mijn blog staan ondertussen al een Fotoverslag en een verslag van het Gala / Prijsuitreiking.
Maar er was ook een uitgebreid middagprogramma waar Jeroen en ik ook naar toe geweest zijn.
We hadden er meteen een weekendje weg van gemaakt en in de buurt van het hotel waar het Gala gehouden werd een Bed & Breakfast geboekt. Een groot voordeel daarvan was ook dat we s'middags nog niet in onze galakleding rond hoefden te lopen. We konden mooi tussendoor even weg om ons om te kleden.

Lekker ontspannen (en op comfortabele schoenen) gingen Jeroen en ik vanuit onze logeerplek naar het middagprogramma van het Gala van het Fantastische boek. Het viel direct op dat de animo groot was en de zaal waar het programma zou beginnen liep al snel vol.

Om drie uur werd het programma geopend door Thomas Olde Heuvelt. Na een welkomstwoord en wat huishoudelijke opmerkingen splitsten de aanwezigen zich op in twee groepen.
Een deel vertrok naar een andere zaal waar een schrijfworkshop gegeven werd door Marcel van Driel. Ik ben daar niet bij geweest dus hierover geen verslag. Jeroen is wel heel even langs geweest om een foto te maken zodat er toch nog iets over op mijn blog staat.

Wij bleven in de zaal waar het panel zou beginnen met als onderwerp: "Weten schrijvers wat lezers willen?".
De panelleden waren Charles den Tex, Iris Compiet, Thomas Olde Heuvelt, Auke Hulst, Renée Vink en Adrian Stone.

Op de Facebook pagina van Hebban konden lezers hun vragen aan het panel stellen. Een deel hiervan werd aan het panel voorgelegd. Ook was er aan het einde nog tijd voor vragen uit de zaal.
Het luisteren naar de vragen en antwoorden en de gesprekken tussen de panelleden was echt de moeite waard. Er werd gemotiveerd en levendig antwoord gegeven op de vragen, wat zowel interessant als soms ook grappig was om te horen. Wat ik ook heel leuk vond is dat er ook een vertaalster van boeken in het panel zat (Renée Vink).


Na het voorstellen van de panelleden werd de eerste vraag aan het panel voorgelegd "Schrijf je als auteur voor je publiek of voor jezelf ? Zou je schrijven / creëren zonder publiek?". Ik geef een aantal van de reacties hier weer.
Iris Compiet gaf stellig aan dat ze kunst voor zichzelf maakt Ze neemt ook geen opdrachten aan als ze er niets mee kan. Hierbij doet ze geen concessies.
Thomas Olde Heuvelt gaf ook aan geen concessies te doen bij het schrijven. Maar toen zijn boek Hex vertaald ging worden naar het Amerikaans heeft hij toch een enorme aanpassing in zijn boek gemaakt. Met klem werd hem aangeraden om de setting van het verhaal te veranderen omdat de Amerikaanse lezers een boek alleen interessant vinden wanneer het zich bij hen in de buurt afspeelt. Het verhaal is blijven staan en hetzelfde gebleven maar de culturele en historische achtergronden zijn veranderd.
Auke Hulst schrijft maar voor één lezer en dat is hij zelf. Hij houdt er geen rekening mee of een boek verkoopbaar is en hoopt dat hij lezers weet te enthousiasmeren met zijn verhalen.

Een andere vraag die gesteld werd was: "Hoe hoe ver ga je als auteur in het rekening houden met wat de lezers willen?" Ook nu geef ik slechts een paar van de reacties.
Adrian Stone gaf aan dat er wel druk is van lezers. Zeker als een serie of wereld populair is willen lezers graag dat er meer boeken hierover komen. Zelf heeft hij na vijf boeken die zich in dezelfde wereld afspelen besloten om een nieuwe serie te schrijven. Het eerste deel van deze trilogie komt in de loop van dit jaar uit.
Charles den Tex schrijf voor zichzelf maar wil anderzijds ook wel gelezen worden. Hij luistert dus wel naar wat anderen te zeggen hebben (voor zover hij het ermee eens is). Inhoudelijk laat hij zich weinig zeggen maar naar tips over bijvoorbeeld het tempo van het verhaal luisterde hij zeker.

Renée Vink is vertaalster en heeft o.a, The Game of Thrones boeken vertaald. Het was boeiend om haar hier het een en ander over te horen vertellen. Zij kan in haar werk geen zaken aanpassen in een boek. Ze is gebonden aan de grondtekst van het verhaal, maar ze kan met haar vertaling bijvoorbeeld een boek wel wat vlotter leesbaar maken.

Dit is slechts het topje van de ijsberg van dit leuke panel. Toch hou ik het hierbij ander wordt dit verslag veel te lang.

In het panel hierna kwamen niet de auteurs maar de lezers aan het woord. Een goed idee om deze twee groepen, die niet zonder elkaar kunnen, allebei aan het woord te laten.
De panelleden waren Kim Adams, Jaqueline Velthoven, Margot Browns, Jolanda Kersten en Maaike Hoebe.
Zij zijn allen lid van de FF leesclub (Fantasy Fans leesclub) en lezen en bespreken samen online fantasy boeken.
Er werd wat informatie gegeven over hoe de FF leesclub ontstaan is. En over hoe het werkt om online met elkaar boeken te bespreken met zoveel verschillende mensen.

Heel herkenbaar was het om te horen dat de leden het erg prettig vinden om te spreken met andere liefhebbers van Fantasyboeken. Vaak zijn die in de directe omgeving niet of moeilijk te vinden.

Iedere maand wordt er een nieuw boek besproken.

Als afsluiting van de middag was er een Mass signing waarbij een groot aantal Nederlandse en Vlaamse auteurs aanwezig waren om hun boeken te verkopen en te signeren. Of om even gezellig een praatje mee te maken.
In drie overvolle zaaltjes waren de auteurs gepropt en met ook nog enthousiaste lezers erbij was het ontzettend vol en druk. Maar de stemming leed er gelukkig niet onder. Er werd geduldig gewacht en ondertussen veel gekletst.
Jeroen en ik hadden het ook prima naar ons zin. Het was zo leuk om weer even te kletsen met auteurs die we al kennen en om kennis te maken met nieuwe auteurs. De organisatie had drie kwartier uitgetrokken voor de Mass signing en die vlogen om.

Van mijn goede voornemens kwam niet veel terecht. Ik ging toch met vier boeken naar huis. Hoewel er één niet voor mij is maar een cadeau voor iemand anders. En wat lagen er veel boeken die ik ook graag mee had willen nemen om te lezen. Wanneer weet ik niet, want eigenlijk heb ik meer boeken dan tijd om ze te lezen. En toch komen er over een paar maanden weer een aantal boeken bij. Van een aantal series waar ik in begonnen ben komen de volgende delen uit. Maar goed dat ik nog boekenbonnen heb liggen van mijn verjaardag.

Volgend jaar ben ik zeker van plan om weer naar het Gala van het Fantastische boek te gaan.

Labels: