Recensie: Mam vertel eens - Elma van Vliet

Een prachtig boek om aan je moeder cadeau te geven of als moeder te krijgen. 
Mam vertel eens is een boek dat je weggeeft aan je moeder met de bedoeling dat ze het weer aan je terug geeft. Toen ik ergens (waar weet ik niet meer) iets las over dit boek was ik direct geïnteresseerd. Wat een leuk idee om op deze manier een boek te krijgen dat helemaal over je moeder gaat en door haarzelf gemaakt is.
Zeker omdat het een paar weken voor Moederdag was leek me dit een leuk boek om te bespreken op mijn blog.


Op de achterkant van het boek staat te lezen:

MAM VERTEL EENS

Het enige Cadeauboek dat je graag terug wilt hebben.

Met mam, vertel eens geef je je moeder een heel persoonlijk cadeau. Door de boeiende, leuke en onverwachte vragen in het boek in te vullen ontstaat er een uniek en persoonlijk boek. Nadat je moeder het boek heeft ingevuld geeft ze het weer terug aan jouw. Zo is er altijd een blijvende herinnering.


Voor dit cadeauboek is gekozen om het als een hardcover en gebonden uitgave uit te geven. En daar kan ik me helemaal in vinden want er gaat veel tijd (en waarschijnlijk liefde) in zitten om het boek in te vullen. Bovendien is het hierdoor, als het af is, een mooie omlijsting voor alle herinneringen die in het boek staan.
De cover is oudroze, misschien wat traditioneel maar persoonlijk vind ik het een erg mooie kleur. Om er voor te zorgen dat het boek wat persoonlijker gemaakt kan worden is de cover zonder afbeeldingen. Zo kan er nog wat op geplakt of geschreven worden. Een leuk idee want de cover is toch steeds het eerste wat je ziet en zo is. naast de inhoud, ook de cover uniek.

Het papier is stevig zodat het geschikt is om er je creativiteit op los te laten zonder dat de pagina's scheuren en je kunt schrijven zonder dat het doordrukt. Bij het boek zitten een aantal stikkers om het boek te personaliseren. Leuk idee, maar natuurlijk kunnen de moeders die het boek krijgen zelf ook aan de slag gaan met stikkers of wat ze zelf maar leuk vinden. Het lijkt me dat het in ieder geval iets speciaals wordt als je moeder dit allemaal voor je in wil vullen.

Om het boek zit een papieren cover, die op de achterkant een mooie quote heeft staan.
Aan de voorkant staat duidelijk omschreven wat voor soort boek het is: A gave & get back book. Op de achterkant staat nog wat informatie over het boek. Als je dit boek in de winkel oppakt geeft het een goed beeld van de inhoud.

Aan de binnenkant staan er tips voor de moeders om aan de slag te gaan met het boek. Dit zal niet voor iedereen nodig zijn, maar als je wordt "overvallen" door je kind met dit boek is dat zeker wel handig. Maar ook als je borrelt van de ideeën om aan de slag te gaan zijn tips leuk om te lezen. Ook staat er iets over de andere boeken in deze serie.

Een erg leuke en informatieve cover voor de moeder die het boek krijgt. En omdat het een losse cover is kan die daarna eraf als het boek terug gaat en een eigen voorkant heeft gekregen.

In het voorwoord verteld Elma van Vliet dat dit de herziene editie is van Mam vertel eens. In 2004 heeft ze het voor haar eigen moeder bedacht en gemaakt in een periode dat haar moeder ziek was. Elma van Vliet realiseerde zich toen dat ze haar nog zoveel wilde vragen.
Haar droom is dat alle moeders van Nederland dit boek in vullen en op die manier iets waardevols achterlaten voor hun kinderen. Ze hoopt dat er tijdens het schrijven gesprekken op gang komen, over leuke, kleine dingen maar ook over de moeilijkere en belangrijke zaken.

Dat is ook één van de dingen die me trekt in dit boek. Het is een leuke manier om herinneringen op te halen en om als ouder en kind mee bezig te zijn. Als moeder kun je het helemaal zelf invullen en kant en klaar terug geven. Genoeg om te lezen en over te praten. Net zo leuk is het om het samen in te vullen. Iedere keer een stukje als je bij je moeder op bezoek komt of ... , mogelijkheden genoeg. Wat me ook een mooi cadeau lijkt is als een moeder het voor haar kind invult en dan geeft.

In de inhoudsopgave is te zien welke vragen en onderwerpen er aan bod komen.
Er zijn vier hoofdstukken:
Ieder hoofdstuk staat vol met vragen, sommige die me makkelijk lijken om te beantwoorden. Andere moet je toch even over nadenken of zijn wel heel persoonlijk. Het moet dus wel bij je moeder en jezelf passen om haar dit boek te geven.
Tussendoor zijn er steeds lege pagina's om foto's (of ...) te plakken en om je eigen verhalen te vertellen. Zodat je niet alleen vast zit aan het stramien van het boek.

Aan het einde van ieder hoofdstuk is er steeds als laatste Vertel eens over mij. Met vragen als:
Wat moet ik volgens jou echt een keer lezen, luisteren doen / op welke keuzes die ik gemaakt heb ben jij trots? 
Wat mij betreft een prachtig boek om aan je moeder cadeau te geven of als moeder te krijgen. Het is wel behoorlijk veel werk om alles in te vullen en de vragen zijn soms best persoonlijk. Het moet dus wel echt bij jou en je moeder passen.


Boekgegevens
Titel:Mam vertel eens
Auteur:Elma van Vliet
Uitgever:Unieboek Spectrum
Verschenen:April 2015 (herziene druk)
ISBN:9789000344581

Labels: ,