Recensie blogtour: Verbroken - Linda Jansma

Voor uitgeverij De Crime Compagnie doe ik mee aan de Blogtour van Verbroken van Linda Jansma.

Verbroken is de zevende thriller van Linda Jansma.
Het verhaal is gebaseerd op ware feiten. In haar verantwoording en dankwoord achter in haar boek vertelt Linda hier het een en ander over. Uit respect voor de nabestaanden heeft ze alle betrokkenen een fictieve naam gegeven.

De hoofdpersoon in Verbroken (Mara) is een ethisch hacker. Voor het schrijven over dit ingewikkelde beroep heeft Linda uitgebreid onderzoek gedaan naar de ins en outs van het werk van een ethisch hacker. Dat is duidelijk te merken in het boek, de technieken die gebruikt worden komen professioneel en overtuigend over. Hierdoor wordt de spanning in het boek des te indringender.

Door het actuele onderwerp en de bedreiging van kinderen weet het boek al vóór het lezen een gevoel van spanning op te roepen. Deze spanning is ook daadwerkelijk door het hele boek heen te voelen en laat je regelmatig op het puntje van je stoel zitten.

Verbroken
Zenuwslopend en angstaanjagend overtuigend...
Mara de Wolff leeft al vijf jaar in een nachtmerrie sinds haar ex-man hun kinderen ontvoerd heeft naar Irak. Ze heeft zich afgesloten van de buitenwereld en heeft, behalve haar buurman Rudi, geen vrienden. Zo goed en zo kwaad als het gaat leeft ze verder, terwijl ze iedere dag hoopt op nieuws over haar kinderen. In haar werk als ethisch hacker vind ze afleiding.  Vanuit huis heeft ze een éénmans bedrijf dat voor bedrijven de veiligheid van computernetwerken test.
Ze heeft net een grote opdracht voor een mediabedrijf binnengehaald. Wanneer ze daar aan werkt stuit ze op informatie die niet alleen het bedrijf maar ook haar zelf ernstig in gevaar brengt.
Ze raakt ongewild betrokken bij een terroristisch netwerk dat een grote aanslag in Nederland beraamt. Mara komt met haar rug tegen de muur te staan wanneer haar kinderen bedreigd worden. Wat moet ze doen? Wat kan ze doen? Iedere beslissing die ze zal maken heeft vreselijke gevolgen.

Quotes
Voor in het boek staan twee quotes die perfect de sfeer van het boek weergeven

Vóór het lezen riep het een vaag gevoel van onbehagen op maar na het lezen besefte ik pas hoe toepasselijk het was voor dit verhaal.

Een pijnlijke waarheid waarvan je je als lezer afvraagt hoe dat in het boek naar voren zal komen en welke spanning dat op zal roepen

Spanning van start tot einde
Met de intrigerende tekst op de achterflap en deze twee quotes begint Linda Jansma de spanning voorzichtig al op te bouwen. Met de proloog gooit ze er een schepje bovenop. Hieruit spreekt angst en onmacht. Mara vraagt zich af hoe ze in hemelsnaam hier in terecht gekomen is.
De spanning wordt heel langzaam in kleine logische stappen steeds meer opgebouwd. En als lezer ga je er helemaal in mee. Zowel in de mogelijkheid van een gruwelijke aanslag als in de keuzes die Mara moet maken. De beweegredenen achter beslissingen en acties ken je als lezer, waardoor je helemaal mee kan leven. En waardoor je ook snapt waarom ze bijvoorbeeld niet meteen naar de politie stapt. En je ziet het punt waarin ze ook niet meer naar de politie kan gaan omdat ze er veel te diep in zit en haar kinderen tegen haar gebruikt worden. Door het onderwerp en de goede opbouw voelt de bedreiging heel reëel aan en blijf je geboeid lezen hoe dit af gaat lopen. Iets wat op knappe wijze pas aan het einde van het verhaal duidelijk wordt gemaakt. Een passend einde, in het verband met spoilers zeg ik hier verder niets over.

Twee sterke vrouwen
Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende vrouwen die ieder veel te verduren hebben gekregen in hun leven. Maar die in andere landen en onder verschillende omstandigheden hun verdriet een plekje moeten geven. Beiden hebben keuzes gemaakt en zullen ze nog moeten maken.
Je vraagt je af hoe die geweest zouden zijn als ze in elkaars schoenen hadden gestaan.
De verhaallijnen wisselen elkaar af en brengen je als lezer in Amerika, Irak en Nederland in verschillende periodes. Om uiteindelijk allemaal samen te komen in Nederland.

Eén van de verhalen wordt verteld in de derde persoon. Wie zij is en wat haar achtergrond is blijft lang onbekend. Wel weet je vrij snel dat ze verkild is tot aan het bot en vervuld is van haatgevoelens. Wat haar zo gemaakt heeft en wat het verband met Mara is wordt tergend langzaam duidelijk. Uiteindelijk kruisen haar pad en dat van Mara elkaar, hetgeen leidt tot een heftige confrontatie die bij beide vrouwen veel losmaakt. Als lezer zit je er midden in en voel je de emoties, de last van het verleden en de haat die de vrouw in zich heeft. En toch weet Linda Jansma ergens een klein stukje meeleven met deze vrouw op te roepen. Ondanks alles wat er in het boek gebeurd. Erg knap gedaan!

De belangrijkste verhaallijn gaat over Mara. Haar verhaal wordt wisselend in het heden en verleden verteld. In het verleden wordt er over haar geschreven en kom je onder andere meer te weten over haar grote liefde, en over de toedracht van de ontvoering.
In het heden vertelt ze zelf haar verhaal en doet dat vlot op een manier die prettig leest. Het is herkenbare taal die ze gebruikt. Wanneer ze haar dag niet heeft schrijft ze bijvoorbeeld dat ze een pesthumeur heeft. Zonder vals sentiment schrijft ze over het gemis van haar kinderen en haar zoektocht naar hen. Mara slaapt slecht, werkt keihard om maar afleiding te hebben en nu staat haar hele leven nog veel meer op z'n kop. Ze is sterk. Maar wat haar overkomt is erg veel en dus is het heel mooi en begrijpelijk dat we ook haar zwakke momenten te zien krijgen.
Wat ik heel goed vind aan haar karakter is dat ze ondanks dat ze klemgezet wordt niet zegt "Ik heb geen keus.". Ze beseft dat er een keuze is en gaat deze niet uit de weg.

Boek om te verfilmen
Linda Jansma heeft een verhaal neergezet dat psychologisch, technisch en qua opbouw sterk in elkaar zit. De hoofdpersoon Mara is aansprekend en heeft naast alle ellende een fijn contact met een aantal buren. Wat regelmatig voor een glimlach zorgt in al de spanning die het boek biedt. De spanning is altijd aanwezig, soms meer onderhuids en op andere momenten dreigend en acuut. Tot het einde aan toe weet ze dit vast te houden.
Het is een boek dat veel in zich heeft: liefde / haat, geloof, toeval / keuzes. Maar bovenal is het een heerlijk boek om te lezen.
Dit is echt een boek dat er om vraagt om verfilmd te worden.

Titel:Verbroken