Recensie: Familiewapen - Thomas Enger

Familiewapen is het vierde en op één na laatste deel rond misdaadverslaggever Juul Henning.
In de eerste drie delen heeft hij een aantal gecompliceerde misdaadzaken opgelost. Daarnaast is er het persoonlijke verhaal van Juul Henning en de mensen om hem heen dat ook in de loop van de boeken verteld wordt.
Juul Henning heeft twee jaar geleden een brand in zijn appartement overleefd, terwijl zijn zoontje overleed. Hij is door een hel gegaan van verdriet en schuldgevoel en moest lang revalideren.
Sinds kort is hij weer aan het werk en in de vorige boeken heeft hij ontdekt dat de brand in zijn appartement aangestoken was. Naast zijn werk probeerde hij er achter te komen wie hiervoor verantwoordelijk was.

In Familiewapen heeft Juul Henning vrij genomen van zijn werk om zich helemaal met het onderzoek naar de brand bezig te kunnen houden. Hij heeft aanwijzingen die hij verder wil gaan volgen. In zijn zoektocht naar antwoorden neemt hij verregaande beslissingen. Geheel tegen zijn karakter in neemt hij mensen in vertrouwen en vraagt hij hulp. Niets is belangrijker voor hem dan het vinden van de daders, het is het enige wat hem nog op de been houdt. Dat hij zijn leven hiermee op het spel zet neemt hij op de koop toe.
Ondertussen is er moeizaam weer wat contact met zijn ex (en moeder van zijn zoon) van wie hij al enige jaren gescheiden is. Dat Nora een relatie heeft met één van zijn collega's maakt het er voor hem niet gemakkelijker op. De verstandhouding met Nora komt op scherp te staan als zij hem een schokkend nieuwtje verteld. Toch kunnen ze niet om elkaar heen.
Nora, die ook verslaggever is, onderzoekt de verdwijning van Hedda Helberg, een telg uit een machtige familie. Hierbij stuit ze op een raadselachtige moord in de Zweedse bossen.
De sporen die Juul Henning volgt in zijn onderzoek wijzen steeds meer in de richting van de zaak waar Nora mee bezig is.

Deel vier van serie
Ondanks dat Familiewapen het vierde deel van een serie is lijkt het als losstaand deel geschreven te zijn. Er wordt op duidelijke manier kort herhaald wat er in de vorige delen gebeurd is. Deze herhalingen storen niet maar in een serie vind ik het prettig lezen wanneer je als lezer ook het gevoel hebt dat je een doorlopende serie leest. Bovendien mis je toch een heleboel achtergronden wanneer je begint met lezen in deel vier. In een paar zinnen is het lastig te vertellen dat hij Nora en zijn zoon verloren heeft. Dat zijn moeder denkt dat hij een moordenaar is en dat zijn zus niets met hem te maken wil hebben. Net als de contacten die hij heeft in zijn werk en privé leven. De gecompliceerde relatie met zijn ex en haar nieuwe liefde, zijn collega's en geheime bronnen. Wat mij betreft is het juist een van de pluspunten van deze serie dat alles zo goed opgebouwd is in de loop van de delen en je Juul Henning steeds beter leert kennen.
Ook in dit deel is er een afgeronde zaak en loopt zijn onderzoek verder. Er komen antwoorden, Juul Henning komt dichterbij maar het klapstuk moet toch echt in het laatste deel komen. Over zijn familie kom je als lezer in dit deel nog niets te weten en ook heb je nog geen flauw idee over de afloop. Mijn verwachtingen voor het volgende deel zijn dan ook hoog gespannen.
Familiewapen eindigt net als de eerdere delen met een tergend nieuwsgierig makende cliffhanger.

Anders, maar niet minder
Voor de vaste lezers van de serie is het even wennen want het boek is qua opbouw en stijl wat anders dan de vorige delen.
Juul Henning is niet bezig met een gecompliceerde zaak met veel verschillende lijnen. Hij richt zich alleen op het vinden van de daders van de brand. Hij laat ook wat meer emotie zien wat begrijpelijk is omdat hij steeds met de dood van zijn zoon geconfronteerd wordt. Deze keer is er meer van hem als mens te zien en minder van de doorgewinterde journalist. Wat mij betreft erg mooi en aangrijpend om te lezen.
Het verhaal heeft minder lijnen / perspectieven dan in de vorige delen en zit eenvoudiger in elkaar.
En er is een grote rol weggelegd voor Nora. De losstaande zaak in het boek gaat over haar. Niet Juul Henning maar Nora doet onderzoek naar een vermissing en een moord. Hiervoor moet ze diep in de familiegeheimen duiken van de vermiste vrouw en veel speurwerk doen. Niet heel gecompliceerd maar wel degelijk onderzoek en prettig om te lezen. Ook het privéleven van Nora komt aan bod. Persoonlijk vind ik dit een toevoeging aan de serie maar waarschijnlijk zullen de meningen hierover verschillen.
Het plot zit wat minder complex in elkaar en er is iets minder spanning. Daar staat echter tegen over dat Juul Henning steeds verder komt in zijn zoektocht. En dat de relatie die Nora en hij hebben verder uitgewerkt wordt en net als in de eerste drie delen je als lezer niet onberoerd laat.
Anders is wat mij betreft dan ook niet minder, zeker niet omdat het boek erg vlot en prettig leest.

Titel:Familiewapen
Auteur:Thomas Enger