24 oktober 2015 - Henning Mankell dag

Op 5 oktober 2915 overleed auteur Henning Mankell.
Om hem te eren organiseert uitgeverij De Geus op 24 oktober een Grote Mankell-dag waarbij hij en zijn boeken centraal staan. Door heel Nederland en België gaan Mankell-lezers op bezoek bij de boekhandel om daar als ambassadeur hem en zijn werk te vieren.

Die dag wordt er op allerlei manieren aandacht besteed aan Henning Mankell. Zo zijn er bijvoorbeeld boekhandels waar wordt voorgelezen uit zijn werk.
Ik begin nu te lezen in zijn laatste roman Zweedse laarzen, een boek dat wordt omschreven als "Een spannende roman over verlangen, verraad en opnieuw beginnen". Ik ga proberen om op de 24e mijn recensie op mijn blog te plaatsen. En als dat niet lukt omdat ik toch te weinig tijd heb zal in ieder geval mijn eerste indruk van het boek geven.

Hieronder het persbericht van uitgeverij De Geus naar aanleiding van het overlijden van Henning Mankell,


Met groot verdriet meldt uitgeverij De Geus het overlijden van Henning Mankell

3 februari 1948–5 oktober 2015

De Zweedse auteur Henning Mankell is deze ochtend in zijn slaap overleden. Hij is 67 jaar oud geworden. Henning Mankell was een van de grootste schrijvers van onze tijd, die wereldwijd een gigantisch leespubliek kent.


Zijn werk
Zijn werk – dat toneel, jeugdboeken, romans en thrillers omvat – werd in meer dan veertig talen vertaald. De Geus publiceerde 31 boeken en verkocht 2,5 miljoen exemplaren van zijn werk. Vooral het personage Kurt Wallander is wereldwijd bekend. Mankells vijfde Wallander, Dwaalsporen, werd door recensenten en lezers van Vrij Nederland verkozen tot beste thriller aller tijden. Mankell was naast schrijver ook regisseur en artistiek leider van het Nationaal Theater in Mozambique. Hij stond bekend om zijn uitgesproken maatschappelijke engagement.

Door ziekte getroffen
In 2014 werd bij Henning Mankell longkanker geconstateerd, de ziekte waaraan hij uiteindelijk zou overlijden. Naar aanleiding van deze diagnose schreef hij het autobiografische Drijfzand (2015), waarin hij reflecteert op leven en dood. Zijn laatste boek is de spannende roman Zweedse laarzen: dit boek is vanaf 13 oktober verkrijgbaar. Hij laat zijn vrouw Eva Bergman en zoon Jon Mankell na.

Mankell over leven en dood
‘Ik heb geprobeerd een weerstand op te bouwen tegen de angst. Mocht, in het ergste geval, de kanker zich uitzaaien en niet meer te stoppen zijn, dan ga ik dood. Dan rest me niets anders dan dezelfde moed te tonen die een mens nodig heeft om een fatsoenlijk leven te leiden. Een van de belangrijkste redenen om deze waardigheid te kunnen opbrengen en mijn kalmte te bewaren, is dat ik per slot van rekening geen zeventien ben en zal sterven voordat ik goed en wel ben begonnen te leven. Met mijn zesenzestig jaar heb ik al langer mogen leven dan voor de meeste mensen op deze aarde is weggelegd. Ik heb lang mogen leven, ook al is zesenzestig jaar tegenwoordig niet hetzelfde als vroeger.’ Uit Drijfzand

‘Mijn diepste angst geldt echter iets heel anders. Het is een onberedeneerde, kinderlijke angst: dat ik zo eindeloos lang dood zal zijn. Natuurlijk is het onzin, bijna gênant, daar bang voor te zijn. In de dood bestaat immers geen tijd, geen ruimte; er is helemaal niets. Mijn aandeel aan de kettingdans van het leven is voorbij. Ik ben van de laatste trede van de leeftijdstrap naar beneden getuimeld.’ Uit Drijfzand




Labels: