Gelezen: Zweedse laarzen - Henning Mankell

Uitgeverij De Geus heeft vandaag een Grote Mankell dag om de onlangs overleden auteur Henning Mankell te eren. In mijn blog van 17 oktober kun je hier meer over lezen.

Deze week kreeg ik van de uitgeverij het boek Zweedse laarzen opgestuurd. Hoewel het krap dag was wilde ik toch graag het boek voor de grote Mankell dag gelezen hebben zodat ik er over kon schrijven.
Met even stevig doorlezen is dit gelukt maar tijd voor een uitgebreide recensie was er niet meer.
Wel geef ik hier mijn leeservaring van Zweedse Laarzen.

Zweedse laarzen is een zelfstandig te lezen vervolg op het boek Italiaanse schoenen. Het eerste boek heb ik niet gelezen wat totaal geen probleem was bij het lezen van Zweedse Laarzen.

Het verhaal wordt vertelt in de ik vorm door Fredrik Welin. Hij noemt zichzelf in het boek "een uit de koers geraakte chirurg die zich schuilhoudt in de Scheren boerderij die hij ge-erft heeft". Fredrik heeft zich teruggetrokken op een Zweeds eiland nadat hij als chirurg een fatale fout heeft gemaakt. Hij wordt alleen bezocht door postbode Jansson met wie een aarzelende vriendschap is ontstaan.
In Italiaanse schoenen heeft hij ontdekt dat hij een volwassen dochter heeft. Ze hebben een moeizaam contact. Wanneer zijn huis afgebrand is en hij verdacht wordt van brandstichting proberen vader en dochter wat dichter naar elkaar toe te komen.

Het karakter van Fredrik is prachtig neergezet. Hij is verre van sympathiek maar weet toch gevoel van meeleven op te roepen. Zijn omschrijvingen geven blijk van een goed en onopgesmukt inzicht in zijn eigen karakter en motieven. Hij is eerlijk en er niet op uit om de lezer voor zich te winnen en dat geeft een heel menselijk en indringend tintje aan aan verhaal.
Hoe de menselijke geest werkt en hoe dubbel mensen in hun wensen en gedachten kunnen zijn laat Mankell met dit personage prachtig zien. Zo zoekt Fredrik zelf de stilte en wil hij geen mensen om zich heen maar tegelijkertijd is hij eenzaam en hunkert hij hij naar intimiteit, liefde.

Indringend en prachtig geschreven verhaal over verlies, relaties en nieuwe kansen. 
Alles wordt geschreven vanuit het personage van de 70 jarige, niet bepaald invoelende, Fredrik wat een goed beeld geeft van hoe hij de wereld ervaart. Er speelt van alles in het boek en in zijn leven.
Niet alleen is zijn huis inclusief al zijn bezittingen afgebrand, hij wordt ook nog eens verdacht van brandstichting. Door het hele boek heen blijft de vraag wat er nu werkelijk gebeurd is. En de antwoorden en hoe Fredrik daar mee omgaat wisten me te verrassen.
Hij moet ook omgaan met het opnieuw starten van zijn leven na de brand terwijl hij toch al op leeftijd is. Hij schrijft "Op dat moment besefte ik dat ik echt alles kwijt was. Er was niets meer over van mijn zeventig jarige leven.". Hij moet antwoord vinden op de vraag hoe hij nu verder moet en of hij de kracht kan opbrengen om de draad op te pakken. Hij vraagt zich af "Was mijn leven verbrand? Had ik ergens nog een sprankje waardoor ik me met iets anders bezig kon houden dan met de vernedering van het ouder worden."

Ook de relatie (of eigenlijk gebrek aan relatie) met zijn dochter is een verhaal met een geheel eigen dynamiek en lagen. Hij heeft geen idee hoe hij met haar om moet gaan en zijn dochter maakt het hem ook niet makkelijk. Het is soms triest om te lezen hoe ze met elkaar om gaan, maar ook ontroerend hoe ze het uiteindelijk proberen. Mankell weet dit prachtig te omschrijven.

Wat ook terug steeds terug komt in het boek is de angst voor het ouder worden en de angst voor de dood. Geen vrolijk onderwerp maar het wordt op een wat melancholieke en toch mooie manier beschreven en het is in lijn met het karakter en de leeftijd van de hoofdpersoon.

Voeg daaraan nog toe dat het boek opmerkelijke en boeiende personages heeft die een kleine of grote rol spelen in het boek. Een goede opbouw van het verhaal, prachtige beschrijvingen van de Zweedse kust en de stille eilanden. En de conclusie kan wat mij betreft niet anders zijn dan dat dit een prachtig geschreven verhaal is.


Inhoud boek
Op een herfstnacht schrikt ex-chirurg Fredrik Welin wakker: zijn huis, op een eilandje in de Oostzee, staat in lichterlaaie. Ternauwernood weet hij het brandende huis te ontvluchten. Hij heeft nog net tijd om twee linkerlaarzen aan te trekken.
De volgende morgen is zijn woning tot de grond toe afgebrand. Fredrik moet zijn leven opnieuw vorm zien te geven, en dat terwijl hij wordt beschuldigd van brandstichting. Hij voelt zich oud en ontheemd, zelfs als zijn grillige dochter opduikt om hem te steunen. Maar dan ontmoet hij de jonge journaliste Lisa. Zij wekt heel andere gevoelens in hem op; gevoelens die hij bijna vergeten was.


Boekgegevens
Titel:Zweedse laarzen
Auteur:Henning Mankell
Uitgever:De Geus
Verschenen:Oktober 2015
ISBN:9789044535716

Labels: