Gelezen: Van XL naar S - Mieke Kosters

Het nieuwe jaar is net begonnen en dat betekent dat veel mensen goede voornemens hebben en afvallen is één van die voornemens die ik vaak hoor. Ook ik zelf wil een aantal kilo's kwijt maar op een gezonde manier en zonder al te veel gedoe.
Toen mij gevraagd werd of ik het boek Van XL naar S (lekker afvallen met meer dan 200 recepten) van Mieke Kosters op mijn blog wilde bespreken op mijn blog had ik daar zeker interesse voor.

Zeker omdat het concept op de achterflap me direct aansprak:
Meer dan 200 recepten om af te vallen.
Elk recept in dit boek heeft een maat: XS, S, M, L, of XL. Met enkel XL's val je niet af, maar van alleen XS'jes wordt je rebels. Dus combineer: neem je tussendoor een chocolade chip cookie met mousse (XL) houd het dan 's avonds bij verse tomatensoep met brood (S).
En houd je van een stevig ontbijt met Home Made granola, Griekse yoghurt en vers fruit (L) dan kies je als lunch een S' je van lekker belegde crackers of een simpele, slanke tosti.


Vragen vooraf en het enthousiaste antwoord
Voor ik dit boek ging lezen / bladeren had ik een aantal vragen in mijn hoofd over dit kookboek:

Zou ik de recepten wel lusten want ik ben een lastige eter?
Zijn de recepten duidelijk omschreven en ook wat ik nodig heb om ze te maken?
Is de opbouw en uitleg van het boek overzichtelijk en zal de aanpak me inderdaad aanspreken?
Zal het een aantrekkelijk boek zijn om door te bladeren, staan er veel foto's in? En wordt ik gestimuleerd om de methode te proberen en de recepten te gaan maken?


Het antwoord is een volmondig JA.

Stimulerend voorwoord en duidelijke uitleg
Van XL naar S begint met een persoonlijk voorwoord waarin Mieke Kosters het een en ander vertelt over haar visie op eten en afvallen. Ze vertelt het zonder dat ze haar mening opdringt of zegt wat jij wel of niet moet doen. Het spreekt erg aan dat ze op je eigen verantwoording wijst en begrijpt dat ieder lichaam anders is en ieder persoon zijn of haar eigen voorkeuren heeft.
Ook is het fijn om te lezen dat ze vooral stimuleert om te genieten van lekker eten maar te zoeken naar balans. Ze weet je warm te maken voor haar recepten en manier van omgaan met eten. Haar boodschap dat lijnen en lekker eten prima samen gaan weet ze met overtuiging te brengen.

Na het voorwoord besteedt ze aandacht aan waar het afvallen wat haar betreft om draait: Balans vinden, bewust kiezen, matigen en vooral lekker genieten.
Ook legt ze uit hoe het boek werkt en geeft o.a. tips over waar je ingrediënten kunt kopen of wat handig is om in de keuken te hebben liggen.

De recepten
Daarna komen de recepten, die zijn verdeeld in vier hoofdstukken: Ontbijt, Lunch, Diner en Tussendoor.
Aan het einde van het boek kun je op twee manieren naar recepten zoeken. Namelijk op trefwoord en op maat.
Ieder hoofdstuk begint met een persoonlijk stukje met tips en uitleg. Ook tussendoor zijn er wat tips geplaatst. Het boek staat vol met foto's, niet alleen bij de recepten maar ook tussendoor zijn er dubbele pagina's met foto's. De lay-out van het boek is speels en duidelijk. En de recepten spreken aan. Hierdoor is het een heerlijk boek om door te bladeren en te bekijken zelfs al zou je er nooit uit gaan koken. En dat vind ik persoonlijk ook erg belangrijk in een kookboek.

Minstens zo belangrijk is of de recepten aanspreken en uitlokken tot proberen en of de beschrijving duidelijk is. Maar ook hoe veel werk het is om het recept daadwerkelijk op tafel te krijgen. Want eerlijk gezegd maak ik op jaarbasis maar af en toe een vreselijk ingewikkeld recept klaar.
Wat je nodig hebt voor het gerecht en hoe je het moet maken zijn heel duidelijk omschreven en geven het gevoel dat dit zeker moet gaan lukken. Er staat van alles in van hele eenvoudige maar toch verrassende recepten met yoghurt of popcorn tot uitgebreidere maaltijden als "Paprika met couscous, kruiden en gehakt".

Bij ieder recept staan naast de ingrediënten en de bereidingswijze ook voor hoeveel personen het is / welke maat het recept heeft en hoeveel kcal. het per persoon is. Ook staan er tips hoe je het recept wat slanker of juist wat voller kan maken.


Aanrader
Ik ben erg enthousiast over van XL naar S. Het is een heerlijk boek om door te bladeren, de recepten zijn aantrekkelijk en geven beslist geen "Bah ik moet lijnen gevoel". De uitleg is duidelijk, de recepten zijn eenvoudig en zelfs ik als lastige eter vind er erg veel de moeite van het proberen waard.
De aanpak van het afvallen klinkt ook als een manier zonder al te veel stress of gedoe. Al zal er zo misschien wel een extra beroep op je discipline gedaan worden om maat te houden. Anderzijds wanneer je weet dat je iedere dag iets mag snoepen lukt het maat houden hopelijk beter.

De komende maanden ga ik wat recepten uitproberen en proeven. Ik zal mijn bevindingen aan jullie laten weten.


Boekgegevens
Titel:Van XL naar S
Auteur:Mieke Kosters
Uitgever:Carrera Culinair
Verschenen:Januari 2016
ISBN:9789048829866

Labels: