Mijn bevindingen met Tangle Schatten - Kleurboek voor volwassen

Met veel plezier heb ik het Kleurboek Tangle Schatten van BBNC uitgevers bekeken en uitgeprobeerd. Het kleuren voor volwassenen is enorm populair en er verschijnen regelmatig prachtige kunstwerken op Facebook en valt er te zien hoeveel verschillende kleurpotloden, stiften e.d. er allemaal gebruikt kunnen worden.
Eerlijk gezegd zou je hierdoor bijna de moed kunnen verliezen om zelf met kleuren te beginnen.
Gelukkig liet ik me hier niet door weerhouden en met een jaren oude kleurdoos en een recent gekocht pakje Stabilo fineliners ben ik aan de slag gegaan.

Voor ik ging beginnen heb ik ook aan mijn moeder en mijn dochter Kelly, die beide graag kleuren, gevraagd wat hun eerste indruk van Tangle Schatten was. Het boek kwam goed door de keuring van deze twee kritische dames
Zelf kon ik me wel vinden in hun eerste indrukken, hoewel ik het geen punt vind als er wat meer zwart in de tekening zit.

Wat informatie over het kleurboek
Het boek is ontworpen door Jane Monk. In de inleiding het boek heet ze je welkom in haar eerste kleurboek. Ook vertelt ze dat ze 52 kleurplaten heeft gecreëerd waarbij ze Zentangle patronen heeft gecombineerd met haar eigen kleurplaten. Het is een prettig geschreven inleiding gericht op zowel ervaren als beginnende kleurders.

Na de inleiding volgt Deel 1 waarin op korte maar duidelijke manier een aantal, termen en technieken beschreven worden. Zoals kleurenschema's, Markeringen maken en Highlights.
Daarna volgen de (erg mooie) kleurplaten.

Achterin het boek zijn er een aantal technische oefeningen om de diverse technieken nog eens of voor het eerst te oefenen. Hier ben ik ook mee bezig geweest en het helpt inderdaad om de technieken wat onder de knie te krijgen en je materialen uit te proberen.

Kleuren
Na wat lezen en uitproberen ben ik aan de slag gegaan. De kleurplaat heb ik voorzichtig uit het boek gescheurd zodat ik alle ruimte had en de plaat kon draaien. Dat werkt erg prettig vind ik. Zeker bij de randen!
De Stabilo fineliners drukten door de witte achterkant heen en nog iets op het papier dat ik onder de kleurplaat had liggen. Ook een goede reden dus om de plaat uit het boek te halen. Anders moet er iets minder kracht op de fineliners gezet worden.
De oude kleurtjes deden het prima, een goede puntenslijper is hierbij wat mij betreft onmisbaar. Zo krijg je scherpe punten voor de fijne delen van de kleurplaat en de potloden beschadigden niet.
Er valt prima met een gum iets wat weg te halen zonder dat het papier beschadigd.

Zonder vast plan ben ik op mijn gemak begonnen met kleuren. Bij de kleurplaat die ik uitgezocht had zitten steeds terugkerende patronen. Het was heel ontspannen om steeds een serie van dezelfde patronen te kleuren. En leuk om daarna na te denken over de kleuren voor het volgende patroon.
Hoewel het erg ontspannend werkt en erg leuk is om te doen merkte ik wel dat kleuren meer energie kost dan lezen. Lezen blijft toch één van de weinig dingen waarbij je iets doet en tegelijkertijd uitrust.

En dit is het resultaat van een aantal uren plezierig werken aan de kleurplaat. Met name het fijne werk ligt me goed merkte ik. En ik zou zo dezelfde kleurplaat nog een keer doen maar dan in hele andere kleurtinten. In deze en in andere kleurplaten spreekt de combinatie van herkenbare vormen en stukken met fijne patronen me erg aan.

Wat mij betreft is dit boek zeker een aanrader. 


Boekgegevens
Titel:Tangle Schatten
Auteur:Jane Monk
Uitgever:BBNC
Verschenen:Februari 2016
ISBN:9789045319650

Labels: ,