Recensie: Meesterwerk

Titel: Meesterwerk
Auteur: José Vriens
Uitgever: Ellessy
Verschenen : 2013
ISBN: 9789086602339

Meesterwerk is een familie roman uit de serie Ellessy Relax, een reeks van ontspannen hedendaagse familie en liefdesromans bestemt voor een breed vrouwelijk lezerspubliek van alle leeftijden.
De auteur José Vriens heeft al meerdere boeken geschreven, Meesterwerk is echter het eerste boek dat ik van haar lees. Op de website www.josevriens.nl kunnen belangstellenden alles vinden over de auteur en de boeken die ze heeft geschreven, de boeken die nog komen en alles wat daarmee te maken heeft.

De familie van Veronica woont al generaties lang in een kasteel en beheren met liefde het landgoed dat erbij hoort. Zelf woont en studeert ze in Amsterdam waar ze bezig is met het derde jaar kunstgeschiedenis. Zonder aarzelen stopt Veronica met haar studie wanneer ze hoort dat het landgoed waarschijnlijk verkocht moet worden omdat er een faillissement dreigt. Om haar steentje bij te dragen gaat ze werken bij Tobias, een bekende restaurateur. Naast het salaris kan ze ook de steun van Tobias goed gebruiken. Ondertussen is ze vastbesloten om een plan te bedenken waarmee ze het landgoed kan redden. Tot haar afschuw is er echter al een plan dat alle problemen kan oplossen: een verstandshuwelijk met de rijke makelaar Anton Toonders. Er is geen haar op het hoofd van Veronica dat er aan denkt om het aanbod van de onsympathieke Anton aan te nemen.
Ter plekke verzint ze het verhaal dat ze al verloofd is met de knappe, maar vooral steenrijke Joop Brinkers. Zo heeft ze wat meer tijd om een grandioos reddingsplan te bedenken.
Het kan natuurlijk niet uitblijven dat de zogenaamde verloofde erachter komt waar ze zijn naam voor misbruikt heeft. Maar wat moet ze doen als hij ook werkelijk met haar wil trouwen? Hoe moeilijk moet dat zijn als dat is wat hij wil en zo het landgoed in de familie blijft?

Meesterwerk is vlot geschreven en leest prettig. Binnen no time had ik het boek uitgelezen.
In het begin van het boek gebeurt er eigenlijk niet veel, maar dat maakt niet uit omdat het grappig geschreven is. De humor die regelmatig in het boek te vinden is één van de leuke dingen in dit boek. Wanneer de nepverloofde op komt dagen is dit niet origineel of onverwacht. Toch moest ik tijdens het lezen grijnzen omdat het erg vermakelijk geschreven werd. De romantische momenten waren mij soms iets te zwijmelend en spraken wat minder aan.

Veronica vond ik een sterk en sympathiek hoofdpersoon. Ze is zo vol plannen en goede bedoelingen. Ze heeft een doel maar is niet altijd even handig in haar acties om dat doel te bereiken en loopt dan vast. Maar dat maakt haar nu juist echt en leuk om over te lezen. Ze ontwikkelt zich in het boek en ontdekt met vallen en opstaan wat ze wil en hoe ze om kan gaan met tegenslagen. Haar emoties worden goed beschreven.
De andere personages zijn minder uitgewerkt, met name bij haar ouders vond ik dat wel storen. Naar mijn gevoel gingen ze veel te makkelijk met Veronica en haar gevoelens om.
Tobias daarentegen vond ik juist integer en warm overkomen.

Het verhaal is zeker geen standaard ‘jongen ontmoet meisje en na wat problemen leven ze lang en gelukkig’. Zonder spoilers neer te willen zetten kan ik wel zeggen dat er veel gebeurt in het verhaal. Er zijn geheimen, onthullingen en alle aspecten die horen bij de strijd tussen gevoel en verstand. En uiteindelijk gaat het boek toch net wat anders lopen dan je in het begin gedacht had.

Het is een oud thema in een nieuw modern jasje. De jonkvrouw die moet trouwen om het familie kasteel te redden. Goed gedaan en toch merkte ik tijdens het lezen dat het me net niet helemaal wist in te pakken en overtuigen. Bij een kasteelverhaal lees ik liever over oude tijden waarbij ik kan genieten van alle beschrijvingen over kleding, gebruiken en noem maar op. Dat heeft dus niet zozeer met de vertelkunst van de auteur te maken maar meer met mijn eigen hersenkronkels.